LIKE Kami di Facebook

Thursday, January 27, 2011

Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya....

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab," Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, "Kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH maha mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

Kita bertanya; Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab, " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216.

Kita bertanya; Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab," ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."  Surah al-Baqarah, ayat 268.

Kita bertanya: Kenapa kita rasa frust?
Quran menjawab," Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." Surah Ali Imran, ayat 139.

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab," Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah al-Baqarah, ayat 45.

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab," Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada tuhan selain daripadanya. Hanya kepadanya aku bertawakal." Surah at-Taubah, ayat 129.

Kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?
Quran menjawab," Sesungguhnya ALLAH membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka." Surah at-Taubah, ayat 111.

Kita berkata: Aku tidak tahan!
Quran menjawab," .....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum kafir." Surah Yusuf, ayat 12.

Kita berkata; Sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab," Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." Surah al-Inyirah, ayat 5-6.

SUDAH JANGAN MENGELUH LAGI. PERGI BACA QURAN!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

GURU-GURU BADAR

GURU-GURU BADAR

LUJNAH BADAR PUTERA

LUJNAH BADAR PUTERA

Jom sertai Badan Dakwah & Rohani SMKAY